شیرینی نخود چی




خوب نوبتی هم که باشه نوبت سفارش لیلا خانوم گله . این لیلا  خانوم خوشگل هم از دوستان بسیار با وفا هستن. دلم واقعا تنگ شده براش. داره میشه ۷ ساله که ندیدمش ولی تازگیها باش تلفنی حرف زدم و روحم حالا حالا ها شاد  خواهد ماند  ارزش این دوستیها روزی میلیون ها بار بیشتر از دوست نماهای نزدیکه . 
خوب بریم سراغه این سفارش. بله درست حدس زدن شیرینی نخود چی 


























من طرز تهیه را از یه قناد  گرفتم و ماشالا اندازه مواد بر حسب تن بود خلاصه با سعی و خطا این شد البته جا داشت که بهتر هم بشه اما این را  داشته باشین تا بعد.

خوب من مواد لازم رو بر حسب یک میلیونیوم کردم و خدمت شما میگم. 

آرد نخود ۱۷۰     گرم 
پودر قند ۱۱۰  گرم
کره ۱۰۰ گرم
زعفران حال شده در گلاب یک قاشق غزا  خوری
هل کوبیده  یک قاشق چای خوری  خوری
ارد برنج (اختیاری ولی اگر استفاده میکنین بسیار نرم باشه  ۴۰ الی ۵۰ گرم بیشتر نریزین ) یادتون باشه اگر این مقدر آرد برنج میریزن آرد نخود را کمی کمتر کنین ۱۵۰ گرم  بریزین  
میتونین اززرده تخم مرغ هم استفاده کنین ولی حدودا نصفه یک زرده ولی زیاد لزومی نداره . چون زرده انسجام خمیر رو بیشتر میکنه ولی از اصلات نون نخود چی که باید ترد باشه و سریع تو دهان آب بشه رو کم میکنه.

کره و پودره قند زعفران و هل  رو با همزن اینقدر میزنین تا به صورت کرم لطیفی در بیاد حدود ۱-۱.۵ دقیقه 
اگر از ارد برنج استفاده میکنین ان رو به مواد اضافه کنین و همینطور زرده ۱-۲ دقیقه دیگه هم بزنین . خمیر به این شکل باید در بیاد من ی اشتباه کردم و ون این بود که ارد برنج زدم و ونام ارد برنجی که خودم درست کرده بودم و خیلی نرم نشود ولی شما اینو دقت کنین


 






 



 






خوب حالا خمیر رو  کامی با دست ورز بدین و داخل سلفون بزارین . این خمیر اگر یک شب تو یخچال بزارین بهتر جواب میده و وقتی تو فر میزارین وا  نمیره 


عصر روز بعد:
فر رو روشن کنین ۱۴۰- ۱۵۰  درجه سانتیگراد 
خمیر رو از تو یخچال در بیارین و شروع کنین به ورز دادن خیلی با احتیاط کار کنین . من از روی سلفون روی خمیر رو وردنه کشیدم خیلی راحت تر  بود . قطره خمیر باز شده نباید بیشتر از یک سانت  باشه . قالب بزنین و با هر چی دوست دارین تزین کنین  و تو سنی فر که کاغذ روغنی گذاشتین بچینی یادتون باشه به هیچ وجه کاغذ رو مجددا چرب نکنین 
تا فر گرم میشه نون های قالب زاده رو واسه چند دقیقه تو فریزر بزارین البته این اختیاریه ولی خمیر رو همیطور رها نکنین تا فر گرم بشه حتمن جای خنک بزارین.











































فر که گرم شد سنی رو تو طبقه وست بزارین و واسه  ۱۵ دقیقه  timer رو ست کنین . ولی تو این مدت مودم چک کنین این شیرینی زمان پخته کمی لازم داره پس حواستون باشه. 
خوب این از ون شیرینی ها بود که آقای همسر خیلی  پسندید اما از انجا که ارد برنج من درشت و زبر بود ون حالت اصیل نخود چی رو نداشت البته از نظرمن ولی  همه گفتن خیلی خوب شده. دوباره بدون ارد برنج امتحان می کنم و خبرتون میکنم.

لیلا عزیزم نوش جوون امیدوارم خوشت امده باشه 

4 comments:

Leila khanoom:) said...

daste golet dard nakone, doost e honarmandam. besyar besyar mamnoon.

man mizaram 1-2 rooz be eid dorostesh mikonam. ta oon moghe ag bi ard-e-berenj ham dorost kardi, khabaresho bede. fe'lan beram ye ghaleb e ghalbi ham bekharam ke shiriniam mese ina delbari beshan:D

Proshat said...

nooosh joonet Leila jan vali az man be to nasihat na zardeh bezan na ard berenj

هانيه said...

دستت درد نكنه.........خدا نگه داره اين دوستاي خوب رو

شکمو said...

شوشوی من ازینا خیلی دوست داره مرسی باید حتما درست کنم

About Me

I'm Proshat, the queen behind Proshat Kitchen. I've never attended a cooking class, although I'd love to. My cooking knowledge mostly comes from my lovely mom, a master chef in our family, and also leaning by doing. I really love this wonderful science and I'm still fascinated by it. I’m a senior researcher in energy and economy, recently finished my Ph.D. So I am not an expert cook, please do not refer my blog as a professional source. I start blogging as a way to keep track of my progress in the kitchen and to get rid of the pile of printed recipes with hand written notes. I mostly write about my general experiences and my baking adventures. I love trying new combos in our everyday bread. On my blog you will find lots of classic recipes with a personal touch. Except my husband, a couple of close friends are my main testers. Love you all!! If you have a recipe you'd like me to feature on my blog, drop me a line. I would also love to hear your thoughts. I'm so happy you took the time to visit my blog; it means so much to be. Hope you'll visit again soon :) Love, Proshat

Search This Blog